De volmaakte man
roman, Uitgeverij Balans 2005
In De volmaakte man onderzoekt Mariet
Meester aan de hand van drie verschillende
levensgeschiedenissen en tegen de
achtergrond van het bijzondere
gevangenisdorp Veenhuizen de grenzen van
compassie. Hoe ver moet je gaan om iemand
te helpen?
Zie video's voor een mini-documentaire over het boek.
Lees een toespraak over de manier waarop de roman tot stand kwam,
Uit recensies:
(...) De volmaakte man vertelt van een jong stel in Amsterdam dat - omdat
ze in Veenhuizen zijn opgegroeid - voor weinig geld een etage in de woning
van een mysterieuze bejaarde joodse vrouw mag kopen. Aanvankelijk leven
Lucas en Lidia en mevrouw Engel langs elkaar heen, maar als de laatste
begint te dementeren raken de levens vervlochten. Lidia neemt steeds
steeds meer zorg op zich, Lucas ontpopt zich in de ogen van ‘Engeltje’ als
volmaakte man. De indrukwekkend beschreven aftakeling van ‘Engeltje’
beslaat een groot deel van het boek. (...) Met veel inlevingsvermogen vertelt
Meester over het onvermijdelijke einde en de enorme wissel die de zorg op
de verhouding tussen Lucas en Lidia trekt.
Toch begint De volmaakte man pas echt als ‘Engeltje’ is overleden. Lidia
vlucht na een knallende ruzie naar Veenhuizen, dat door Meester als een
onmiskenbaar lustoord wordt neergezet. Lucas verloedert ondertussen in
Amsterdam in een poging het levensverhaal van ‘Engeltje’ compleet te
krijgen. (...) De ontknoping is even over-rompelend als merkwaardig;
desastreus voor de een, verlossend voor de ander.
Net als in De overstroming blijkt de overlevingsdrang van de mens een
centrale plaats in te nemen. En wederom heeft Meester een aardse en frisse
manier gevonden om die drang te beschrijven. Met veel oog voor het detail
(soms op het onsmakelijke af) maakt ze het bijzondere alledaags en het
alledaagse bijzonder. En of het nu om een vluchtige herbeleving van een
jeugdliefde in Drenthe gaat, of om de weerzin van een jong stel tegen
ouderdom, de droefheid in de woonkamer van een joods
verzorgingscentrum of om de wanhoop van een vereenzaamde vrouw in de
Amsterdamse Rivierenbuurt, ze kan er meeslepend mooi over vertellen.
Joep van Ruiten in Dagblad van het Noorden
(...) Dat levert niet alleen een onderhoudend, maar bij vlagen ook
intrigerend verhaal op. (...) De volmaakte man is een boek dat je aan het
denken zet.
Jaap Goedegebuure in de GPD-bladen
(...) Het bijzondere aan De volmaakte man is de manier waarop Meester haar
personages dimensie geeft, zonder daarvoor te veel woorden te hoeven
gebruiken. De steeds verder oplopende spanning in deze ongezonde
driehoeksverhouding wordt prima onderbouwd. Tot ver in het boek is het
onduidelijk wat er nou precies met mevrouw Engel aan de hand is, en het is
moeilijk te stoppen met lezen tot Meester haar troeven uitspeelt. De
dilemma’s waarmee vooral Lidia worstelt, zijn bovendien van wezenlijk
belang: hoe ver moet je gaan om iemand te helpen? En: wat is de
verhouding tussen compassie en eigenbelang, gaan die twee dingen
samen?
(...) Meester is sterk in het vormgeven van natuurgetrouwe karakters en het
verhaal is niet alleen maatschappelijk relevant, maar ook spannend. En die
combinatie kom je zelden tegen.
Marieke Kremer in Spits
(...) Het boek barst van de energie, maar ook van ingehouden woede en
opstandigheid. (...) het is een boek geworden dat hoofd en hart raakt - je
wordt regelmatig aan het denken gezet, maar je windt je ook op en raakt
ontroerd.
Holly Moors in www.moorsmagazine.com
(...) een roman die je opslokt tot en met de laatste pagina.
Nelly de Zwaan in Jonas
(...) spannend en ontroerend.
www.boekenwurm-en-pleeg.nl
(...) Mariet Meester kan gewone mensen zo beschrijven dat je op het puntje
van je stoel zit tijdens het lezen.
Nouveau
(...) Mooi geschreven en ook heel goed. Het behandelt serieuze
maatschappelijke zaken, maar doet dat op een spannende en
humoristische manier, lekkere zwarte humor dat ook nog.
lezersrecensie op www.nu.nl
(...) Na het huiselijke begin raakt de roman in een stroomversnelling, om
nogal onstuimig en zelfs thrillerachtig te eindigen met allerlei verrassende
onthullingen. Janet Luis in Opzij