Als dochter van ‘meester Meester’
groeide Mariët Meester op in de
afgelegen justitie- kolonie Veenhuizen,
toen het Drentse dorp nog verboden
was voor buitenstaanders. De kleine
Mariëtte ging in een gevangenis-bus
naar de kleuterschool, de tuin van het
huis waar ze woonde werd door
gevangenen onderhouden en op
zondag zat ze samen met gevangenen
— haar rolmodellen — in de kerk.
Voor Koloniekind kroop Meester weer in
de huid van het meisje dat ze ooit was.
Aan de hand van haar persoonlijke
verhaal beschrijft ze van binnenuit hoe
de inwoners van Veenhuizen
samenleefden met de criminelen die ze
moesten bewaken.
Krant en tijdschrift
VPRO gids - ‘De jeugd van Mariët
Meester in een gevangenisdorp’,
interview door Angela van der Elst.
de Krant - ‘Mariët Meester schrijft nieuw
boek over leven in gevangeniskolonie’,
interview door Fiona Huisman.
NRC - ‘Het gesticht is nu een mooi
vooruitzicht’, een wandeling over de
begraafplaats van Veenhuizen. Tekst:
Mariët Meester.
Dagblad van het Noorden -
‘Herinneringen van een koloniekind ‘,
interview door Leonie Sinnema.
Libelle - ‘Ik kon urenlang gefascineerd
naar gevangen kijken’, interview door
Krista Izelaar
Zin Magazine - ‘Ik wil leeftijdsloos leven’,
interview door Minou Op Den Velde
Radio en televisie
NPO 2 / RTV Drenthe - ‘Koloniekind’, een
TV-special (25 min.) gemaakt door Ilona
van Veen en Margreet Gort
RTV Drenthe - interview door Cunera
van Selm in het cultuurprogramma
Kolkend.
Radio 1, Villa VdB - interview door Elles
de Bruin (beeldradio).
Radio 4, De ochtend van 4 - Femke
Liemburg, van Boekhandel Daan
Nijman in Roden bespreekt het Boek
van de Week.
Podcast Prisonshow, #148 - gemaakt
door
ex-gevangenisdirecteur Frans Douw en
radiomaker Edwin Kleiss.
Uit recensies:
(…) het zeer persoonlijke, geëngageerd
geschreven Koloniekind. (…) Koloniekind
is heel puur geschreven vanuit een kind
dat niet beter weet dan dat het leven
wordt gedeeld met gevangenen.
Margot Poll in NRC
(…) Veenhuizen speelt een rol in enkele
van Meesters boeken, maar Koloniekind
bestaat uit pure jeugdherinneringen. (...)
De kolonie waarin Mariët Meester
opgroeide, was idyllisch. (...) Pas op de
middelbare school in Assen merkt
Mariët hoe gesloten de wereld was
waarin ze opgroeide.
Aleid Truijens in De Volkskrant
(…) Hoe was het om op te groeien in dit
bijzondere dorp, waar bijna alles
eigendom was van het Ministerie van
Justitie (...). Meester heeft een prettig
lichte schrijfstijl en vertelt met humor
over haar kinderavonturen in het
afgelegen dorp, waar gewa's
(gestichtswachters) alles en iedereen
voortdurend in de gaten houden.
Paola van de Velde in De Telegraaf
Uit blogs:
(...) Elke schrijver heeft zijn kernthema
dat gewild of ongewild steeds weer
opduikt in elk nieuw boek dat
geschreven wordt. Een autobiografisch
boek doet al deze eerdere boeken aan
betekenis winnen, ze zullen voortaan
anders gelezen worden dan voorheen.
Koloniekind is een openhartig, zeer
invoelbaar geschreven levensverhaal. (…)
Van deze jonge Meester raak je onder
de indruk, de worsteling om aan de
benauwdheid van het gevangenisdorp
te ontsnappen. ‘Ik wist niets, ik zag niets
en ik hoorde niets: in Veenhuizen zat ik
in één grote openluchtgevangenis. Ze
hadden me hier opgesloten: ik moest
eruit!’
Ingrid van der Graaf (hoofdredacteur
Literair Nederland)
www.ingridvandergraaf.nl
(…) Het verhaal van binnenuit leest als
een avontuurlijke roman. Het is alsof (...)
ik naast Mariët zit op die achterste
kerkbank en hoop dat er een
gedetineerde net op dat moment een
vluchtpoging doet. (…) Vooral omdat de
belevenissen uit de eerste hand komen
is het verhaal zo boeiend. Mariët is
getuige à charge, maar haar verklaring
is niet belastend voor het dorp. Juist
wordt Veenhuizen in haar boek
vrijgesproken van de bevooroordeelde
veroordeling die de wereld buiten de
kolonie eraan geeft. Ze heeft een
levendige fantasie, zo schijnt het. Maar
de voorvallen en gebeurtenissen zijn alle
realiteit, uit het leven gegrepen.
Jurjen van der Hoek in zijn blog
Kunststukjes
Koloniekind
Opgroeien in het
gevangenisdorp
Veenhuizen
Non-fictie, 288 pag.
De Arbeiderspers,
Eerste en tweede druk
april 2022, Derde druk
mei 2022