3 mei 2021 De Engelse schrijver Paul Kingsnorth betoogt in zijn essaybundel ‘Bekentenissen van een afvallig milieuactivist’ dat de milieubeweging is gekaapt door types die de huidige overconsumptie willen vervangen door meer van hetzelfde, maar dan in ‘duurzame’ vorm. Hoewel ik het lang niet altijd met hem eens ben, zie ik dagelijks geïllustreerd wat hij bedoelt. Bij mij voor de deur in Amsterdam zijn vier oplaadpunten voor elektrische auto’s gekomen. Een Audi, een Porsche, een Jaguar, een BMW: ik verbaas me over de gevaartes die er stroom staan te slurpen. Allemaal zijn ze nieuw of bijna nieuw gekocht voor zo’n honderdduizend euro, dat heb ik via de kentekens uitgevonden. Na de aanschaf hadden de eigenaars vast een goed gevoel: wat waren ze toch duurzaam bezig. Maar heeft de fabricage van deze reuzen niet veel vervuiling opgeleverd? Een artikel in NRC van afgelopen zaterdag bevestigde mijn vermoeden: de productie van één auto doet een aanslag op het milieu die even groot is als zeker zes jaar ermee rijden. Je kunt maar beter eerst je kleine of middelgrote benzineauto verslijten. Voorlopig mag ons miniautootje naast de Jaguars en de Porsches blijven staan

MARIËT MEESTER

3 mei 2021 De Engelse schrijver Paul Kingsnorth betoogt in zijn essaybundel ‘Bekentenissen van een afvallig milieuactivist’ dat de milieubeweging is gekaapt door types die de huidige overconsumptie willen vervangen door meer van hetzelfde, maar dan in ‘duurzame’ vorm. Hoewel ik het lang niet altijd met hem eens ben, zie ik dagelijks geïllustreerd wat hij bedoelt. Bij mij voor de deur in Amsterdam zijn vier oplaadpunten voor elektrische auto’s gekomen. Een Audi, een Porsche, een Jaguar, een BMW: ik verbaas me over de gevaartes die er stroom staan te slurpen. Allemaal zijn ze nieuw of bijna nieuw gekocht voor zo’n honderdduizend euro, dat heb ik via de kentekens uitgevonden. Na de aanschaf hadden de eigenaars vast een goed gevoel: wat waren ze toch duurzaam bezig. Maar heeft de fabricage van deze reuzen niet veel vervuiling opgeleverd? Een artikel in NRC van afgelopen zaterdag bevestigde mijn vermoeden: de productie van één auto doet een aanslag op het milieu die even groot is als zeker zes jaar ermee rijden. Je kunt maar beter eerst je kleine of middelgrote benzineauto verslijten. Voorlopig mag ons miniautootje naast de Jaguars en de Porsches blijven staan